Onze belofte

Wij hebben ons verbonden aan de belofte van de European Snacks Association (ESA.

De ESA onderschrijft de toezeggingen die de EU heeft gedaan om gezondere snackopties en een uitgebalanceerde levensstijl onder kinderen te bevorderen.

Met deze belofte van ESA verplichten we onszelf om geen reclames te maken op TV, print en internet die direct zijn gericht op kinderen onder de 12 jaar, behalve voor producten die aan specifieke criteria voldoen:

a)a. Of ze voldoen aan alle onderstaande criteria (gebaseerd op één portie)

 

Totaal vetten ≤ 35%kcal
Verzadigde vetten ≤ 10%kcal
Transvetten ≤ 0,5g
Natrium ≤ 290mg
Toegevoegde suikers ≤ 25%kcal

 

 of

b) één of meer van de volgende voedingsstoffen in het product zijn met minstens 25% gereduceerd

  • Calorieën
  • Totaal vettent
  • Verzadigde vetten
  • Natrium
  • Toegevoegde suikers

Bij de metingen worden de reducties vergeleken met het recept van het product in 2004. Dat was het jaar waarin de Wereldgezondheidsorganisatie haar Global Strategy on Diet, Physical Activity and Health (wereldwijde strategie voor dieet, lichamelijke activiteit en gezondheid) lanceerde en de industrie opriep om haar producten te verbeteren.

Verder zullen wij geen commerciële uitingen doen over zoute snackproducten op basisscholen, behalve als wij voor educatieve doeleinden een specifiek verzoek hiervoor krijgen of een overeenkomst met de schoolleiding sluiten.